Секретна місія: як на початку війни з Києва вивезли раритетні ікони до Лувру

Estimated read time 1 min read

«Путін, українські ікони та секретна місія», — так назвали журналісти щоденне міжнародне видання The Wall Street Journal статтю про евакуацію у 2023 році ікон шостого століття з Музею Варвари та Богдана Ханенків у Києві.

Нині вони виставлені у Луврі, а також є у сховищах у Парижі.

У травні 2023 року в суворій таємниці вони були вивезені з України, де вирувала війна.

Під військовим конвоєм раритети вирушили до Франції через Польщу та Німеччину в спеціально виготовлених контейнерах з кондиціонером.

«Ніхто, окрім вузького кола, не знав, що ми це робимо», — розповів Максимільєн Дюран, директор нового відділу візантійського та східнохристиянського мистецтва Лувру.

Ікона Св.Миколая з експозиції з Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків, яку представили у Луврі. Фото: МКІП

Українські зберігачі як у воду дивились, адже 10 жовтня 2023 центр Києва війська путіна обстріляли ракетами центр столиці України. Музей Ханенків втратив вікна та був пошкоджений уламками й вибуховою хвилею.

Автори з The Wall Street Journal розповідають читачеві, що чотири з експонатів датуються шостим століттям і є одними з небагатьох із того періоду, які пережили оргію іконоборства, яка спустошила священні образи Східної церкви між 730 і 843 роками.

У ті часи у суспільстві панували переконання, що поклоніння зображенням було богословським табу. Тоді були поширені ікони — зображення Христа, Діви Марії та різних святих.

Пан Дюран розповів журналістові, як віруючі (малоосвічені християни) торкалися і цілували ікони, інколи дряпали яскраву фарбу із зображень та їли її.

«Ми називаємо це іконофагією», — пояснив фахівець, показуючи на одну з таких помітних подряпин. Це — своєрідних відбиток тих часів.

«У цій „грандіозній сварці образів“, як її називає пан Дюран, іконофіли стверджували, що віруючі, які шанують ікони, не поклоняються самому образу. Натомість вони використовували зображення для спілкування з „прототипом“ — зображеною божественною фігурою», — пише журналіст The Wall Street Journal.

Згодом прихильники ікони, здобули яскраву перемогу, і з тих пір східне християнство є тріумфальним символом. Як писав історик Ярослав Пелікан у «Imago Dei: Візантійська апологія ікон» (1990), «віра, яка почалася з нападу на поклоніння образам і опір їм до смерті. . . зрештою прийняла таке поклоніння і перетворила заборону на дозвіл, а дозвіл на наказ».

Анонс виставки ікон з Музею Ханенків у Луврі. Фото: МКІП

Деякі з ікон багато подорожували раніше. Наприклад, так звані «синайські». Їх привезли спочатку з монастиря Святої Катерини на горі Синай — найстарішого у світі православного монастиря до Лувру.

А вже наприкінці ХІХ століття — привезли до Київської духовної академії.

На цих них образи св. Платон і св. Глікерія; Св. Сергій і Св. Вакх, римські військові офіцери, близькі до імператора Максиміана, які були засуджені як християни та вбиті в Сирії близько 300 року; Іоанн Хреститель, зображений у повний зріст; і Богородиця з Немовлям із «милими виразами обличчя, тонко посміхаючись», як їх описує пан Дюран.

Фахівець з Лувру вказує на іронію, що ці ікони збереглися на території під контролем арабських мусульман, «поза руйнівною зоною дії візантійських християн-іконоборців». Ікони також пережили російську революцію та Другу світову війну. у 1941 році їх передали до Музею Ханенків.

Радянські атеїсти розмістили їх у так званому «антирелігійному музеї» — одному з закладів, створених для глузування з віри населення, пригнаного до комунізму.

І от 21 століття. Так звана «СВО» путіна. Повномасштаюне вторгнення росії на територію суверенної незалежної України.

Журналісти The Wall Street Journal пояснюють західному читачеві, що жорстокий напад Росії на Україну полягає не лише в захопленні землі та вбивстві її людей.

Армія загарбників також веде війну проти культури ворога.

«Серед воєнних злочинів, у яких одного дня офіційно звинувачують пана Путіна, є систематичне знищення української спадщини, спроби стерти яку є частиною його гарячкової пропаганди про те, що окрема та суверенна українська нація є міфом, який поширюють ті, хто відійшов від Матері Росії», — пише журналіст.

Станом на лютий 2023 року Лабораторія моніторингу культурної спадщини, програма зі штату Вірджинія, яка нині здійснює моніторинг спадщини, що знаходиться під загрозою збройного конфлікту, задокументувала близько 1600 випадків потенційної шкоди українським культурним об’єктам.

Як повідомляє Смітсонівський інститут, понад 500 із них стосуються релігійних об’єктів, особливо об’єкти Української православної церкви.

Нікого не повинно дивувати, що у травні 2023 року — саме тоді, коли ікони були незаконно вивезені з Києва — путін зробив вчинок, який поставив під загрозу спадщину його власної країни. Він передав найдорожчу ікону росії, 600-літнє зображення Трійці, для виставлення в московському Храмі Христа Спасителя.

«Цей крок мав на меті підняти громадський дух і зміцнити Православну Церкву. Його вплив на крихкий і безцінного витвору мистецтва, ймовірно, буде катастрофічним», — роблять висновок журналісти.

«Вечірній Київ» у червні 2023 року писав про те, що у Луврі відкриється виставка старовинних ікон з київського музею.

Лувр, один з найзнаменитіших і великих музеїв, приймає на зберігання частину цінної колекції Національного музею мистецтв імені Богдана та Варвари Ханенків у Києві.

Ольга СКОТНІКОВА, «Вечірній Київ»

Схожі матеріали

Більше матеріалів автора