До хмарочоса в Бельгії хочуть добудувати скляну «корону». Головний архітектор міста проти

Estimated read time 1 min read
Boerentoren в Антверпені у 2005 році

В бельгійському Антверпені не припиняється конфронтація навколо одного з найстаріших хмарочосів Європи. Він був зведений у 1932 році, має висоту 87,5 метріа, отримав ім’я Boerentoren (тобто «Фермерська вежа»), і є визначною пам’яткою міста. В найближчий час будівля має вирости до 123 метрів, після добудови скляного купола, але головний архітектор Фландрії та його четверо попередників намагаються зупинити цей проєкт реконструкції.

На момент будівництва «Фермерська вежа» була другою найвищою будівлею в Європі, поступившись тільки мадридській споруді Telefónica Building (висотою 89 метрів). Спроєктована архітектором Яном Ван Хоенакером у стилі ар-деко, вежа Boerentoren була найвищою будівлею Бельгії до 1960 року. Спочатку її займав офіс банку KBC, згодом будівлю перепланували під житло, а в 2020 році вежу викупила бізнесова компанія Katoen Natie, що займається справами антверпенського порту.

Telefónica Building в Мадриді

З 1981 року вежа включена до переліку історичного надбання Фландрії, і чинний власник будівлі вирішив перетворити будівлю на сучасний мистецький центр. Ця ідея ніби почала живити на порожню на даний момент «Фермерську вежу». Декілька років тому був оголошений конкурс на проєкт її реконструкції, серед вимог в якому йшлося про те, щоб зберегти будівлю, але збільшити загальну площу приміщень для зручного пересування відвідувачів. І ще, під час реконструкції треба було позбутися азбесту, шкідливого для людей матеріалу, використаного в свій час в конструкції споруди. 

Пропозиція студії Лібескінда, що виграла архітектурний конкурс

В 2022 році архітектурний конкурс виграв проєкт студії Даніеля Лібескінда. Вже не вперше студія цього архітектора бралася за роботу з осучаснення старовинних будівель. Серед іншого, їх проєкти були реалізовані в Єврейському музеї у Берліні та в Королівському музеї Онтаріо. Створення нових добудов поверх старих конструкцій вже стало трендом та інструментом для привернення уваги до об’єкту. Серед подібних рішень проєкт добудови портової споруди у формі кристалу, що зробила Заха Хадід у тому ж Антверпені чи проєкт того ж таки Лібескінда з прилаштування скляного «шипа» до музею військової історії у Дрездені.

Добудова будівлі порту в Антверпені за проєктом студії Захи Хадід
Музей військової історії в Дрездені

Роботи по реконструкції Boerentoren вже почалися, хоча місцева влада ще не підписала всі погоджувальні документи. Тому, з часом деталі дизайну можуть змінюватись. За проєктом студії Лібескінд, над верхівкою вежі буде добудований простір зі скляними стінами, яка ззовні має нагадувати корону. Крім цього, ззаду будівлі планується додати скляну вежу, з великою кількістю рослин, що ніби здіймаються зеленою стіною.

Вежа Boerentoren не може бути вищою за головний катедральний собор Антверпена

Обидва додатки до первинної споруди мають гострі кути, і як відмічають оглядачі, «незграбні скляні форми». Власне, ця геометрична провокація є типовою рисою більшості робіт Лібескінда, якому дорікають в бажанні приниження «Фермерської вежі», і в тому, що його проєкт стає «беззмістовним показним видовищем».

Багато хто з бельгійських архітекторів вважає, що реалізація цього проекта ризикує знецінити оригінальну будівлю, а зовсім не коронувати новим дахом. Один з критиків проєкту дотепно відмітив, що нові деталі споруди «будуть спиратися на неї, як п’яниця на барній стійці». Цікаво, що ще не узгоджено висоту фінальної скляної добудови, але відомо, що вежа не може бути вищою за головний катедральний собор Антверпена, який здіймається над містом на 123 метри. 

Схожі матеріали

Більше матеріалів автора